Great Ocean Road en Kangaroo Island - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Anja Kuperus - WaarBenJij.nu Great Ocean Road en Kangaroo Island - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Anja Kuperus - WaarBenJij.nu

Great Ocean Road en Kangaroo Island

Blijf op de hoogte en volg Anja

06 Oktober 2014 | Australië, Adelaide

Woensdag 1 oktober werd ik wakker door een heel vervelend geluid naast mijn oor, ik had de wekker extra vroeg gezet, want om half 8 zou ik en mijn beste vriend (mijn veel te grote en te zware backpack) opgehaald worden voor de Great Ocean Road tour! Dit is een route langs de oceaan, tussen Melbourne en Adelaide en heeft veel mooie bezienswaardigheden onderweg.

Nadat iedereen zich had voorgesteld en de Dutchies uit hadden gelegd dat België toch echt niet hetzelfde is als Nederland, kwamen we al snel aan bij de eerste toeristenattractie, namelijk Point Addis, een prachtig stuk landschap met kliffen, stranden en veel wildlife. Nadat wij een frisse neus hadden gehaald, maakten we een snelle stop bij Memorial Arc, waar met grote letters ‘Great Ocean Road’ stond, oftewel een perfecte Kodak-moment!

Bij Kennett River namen we de tijd om koala’s te spotten. Prachtige, grote koala’s aan het slapen of eten in de bomen. Deze mooie dieren slapen 20 van de 24 uur, het is dus best bijzonder om ze wakker te zien! Ook kwamen er vogels op onze hoofden en armen zitten en ze worden al snel gevoerd door toeristen die graag met ze op de foto gaan… wat een leven! 

Helaas verlieten we dit prachtige plekje om te gaan lunchen in Apollo Bay, een leuk dorpje om even rond te wandelen. We hebben een regenwoud bezocht met grote bomen, kon het niet laten om even boom te knuffelen. Ook nu stond er weer een topper onder de toeristische attracties op het programma: Twelve Apostles. Allemaal rotsformaties in zee, alleen klopt de naam niet, want het zijn er maar 9. Het fijne van in een kleine groep reizen is dat wanneer je zin hebt om te kletsen, je de anderen op zoekt en wanneer je graag alleen op pad wilt, je alle vrijheid hebt om te gaan en staan waar je wilt. Vooral dat laatste past goed bij mij. Na dit prachtige stuk natuur gingen we nog langs Loch Ard Gorge, waar een romantisch verhaal achter schuilt. Lang geleden voer een boot langs deze inham in de oceaan en zag een vrouw in het water. Hij had een schip vol met mensen, maar toch wilde hij graag deze vrouw redden. Uiteindelijk zijn alle mensen op het schip omgekomen, behalve de kapitein en de vrouw. Terug naar de bus zagen we een Echidna zich verschuilen achter de bosjes. Echidna is te vergelijken met een stekelvarken, alleen deze dieren worden geboren uit een ei, dat maakt het zo bijzonder.

Na dit prachtige verhaal (altijd afwachten of het echt klopt, er gaan meer verhalen rond) reden we naar London Bridge, een brug, tussen twee rotsen, over de oceaan. Tenminste, dit zien we op het bord. In werkelijkheid blijken er alleen maar twee rotsen te staan. Het bord geeft aan dat de brug vroeger is ingestort, gelukkig stonden er geen mensen op. Wel stonden er twee mensen op de rots, die dus niet meer terug konden, vanwege het ontbreken van de brug. Deze mensen zijn gered en konden opgelucht ademhalen.

Vermoeid zagen we nog de zonsondergang bij allemaal kleine apostles, een spot waar weinig mensen komen en daarna reden we door naar onze backpackershostel in Warrnambool.

Dag twee staat in het teken van de Grampians National Park. Een prachtig en groot park met veel wildlife. Bij dat laatste woord begint mijn hart al harder te bonken, dat is natuurlijk het allermooiste van al mijn reizen! Vanuit het niets zien we opeens twee emoes voor ons neus, je wilt geen ruzie met deze dieren krijgen, dus houden we 10 meter afstand. De vermoeidheid is meteen over als we naast de emoes ook nog kangoeroes, koala’s, walibies zien.

Mijn conditie wordt op de proef gesteld, we gaan namelijk de Pinnacles bewandelen / beklimmen. Op het bord staat dat de hike 2,1 kilometer lang is, dat is gemakkelijk te doen. Na een half uur denk ik hier toch anders over. Een prachtige route langs, over en onder rotsen door brengt ons na 1,5 uur boven op de Pinnacles, een prachtig uitzicht over de Grampians als beloning. De vier Japanners van de groep komen bezweet boven, hun leeftijd en korte benen werken niet mee vandaag. Iedereen ploft neer op de rotsen en ik zonder mij af om heerlijk te genieten van het zonnetje, de rust en alle vogelgeluiden om mij heen. Over genieten gesproken…

Aangekomen in het dorpje waar we overnachten ontwaken de kangoeroes en zijn ze overal te bewonderen. Twee kangoeroes zijn met elkaar aan het vechten, dit trekt mijn aandacht. Ze doen dit op zo’n aparte manier, namelijk leunend op hun staart schoppen ze met beide benen in het gezicht van de ander. Ook proberen ze elkaar te slaan en houden ze elkaar vast, zodat ze geen klappen of schoppen kunnen uitdelen. Het lijkt net een bokswedstrijd, zeer bijzonder. Deze dag wordt afgesloten met een echte Aussies barbecue, iets wat veel gedaan wordt in Australië. Dit zal dan zeker ook niet mijn laatste barbecue zijn..

De laatste dag van de Great Ocean Road tour staat in het teken van veel rijden, we gaan namelijk naar Adelaide. Toch maken we nog twee prachtige stops. We gaan eerst naar Reed Lookout, een plek waar we officieel de bergen zouden moeten kunnen zien. Vandaag is het deels bewolkt wat er voor zorgt dat we ons in de wolken wanen. Vooral van de laatste stop ben ik onder de indruk, niet zo zeer door de prachtige MacKenzie Falls, maar meer van het feit dat de watervallen sinds een week weer open zijn en alles zwart is. Het park is namelijk 10 maanden dicht geweest vanwege een grote bosbrand. Alles is zwart en rot, heel normaal voor de Aussies, maar zeer indrukwekkend voor mij. Alle prachtige natuur is weg gebrand, dat is een raar gezicht. Wat kan vuur toch een schade aanrichten. De watervallen zijn, in tegenstelling tot het park, prachtig, Drie krachtige waterstromen donderen met een lawaai naar beneden. Een plek om tot rust te komen, te genieten van alle geluiden om mij heen en de glinsterende water door de zon.

Rond 7 uur ’s avonds kom ik aan in mijn hotel, waar ik direct mijn tas voor de volgende twee dagen moet inpakken en de grote bagage kan ik opslaan in een kamer in het hotel. Ik ga namelijk twee dagen naar Kangaroo Island! Eerst slapen nu….

Om 6 uur word ik opgehaald en rijden we naar de ferry. Tijdens deze 45 minuten lang durende tocht, zien we een walvis, nooit verkeerd! 

De tour start met een bezoekje aan Pennington Bay, de mooiste surfspot van KI. Het is warm, dus ga ik natuurlijk even pootje baden. Al snel wanen we ons tussen de zeeleeuwen in Seal Bay. Een gids vertelt ons meer over het leven van een zeeleeuw en hoe ze ‘surfend’ op het land komen, een grappig gezicht.

We willen nog veel meer doen, dus al gauw gaan we door naar Little Sahara, grote zandduinen waar we gaan sandboarden! Ik heb dit al een keer eerder gedaan (vroeger, toen ik jong was…) en het was geweldig om weer te doen! We lieten iedereen achter ons en gingen naar een grotere zandduin waar we op een onze billen in een bakje konden zitten en van de duin af konden gaan, maar natuurlijk ook echt sandboarden, look a like van snowboarden. Het enige nadeel is dat er een stoeltjesliften zijn… één keer een zandduin omhoog is te doen, maar daarna word je er niet meer zo blij van. Dit accepteer ik maar gewoon, omdat ik sandboarden wel erg leuk vind!

Nadat we, bij wijze van, ons huid konden scrubben met al het zand en iedereen rode wangen heeft gekregen, gaan we naar de Remarkable Rocks. Een grote rotsformatie wat aan de oceaan ligt. Verschillende grote rotsen bevinden zich hier. De ene rots is helemaal rond en glad, de ander heeft allemaal gaten. Leuk om rond te lopen, verstoppertje te spelen of lekker beschut te gaan zitten. Als laatste staat Admirals Arch op het programma, een grote inham in een rotsformatie waar de oceaan ruig is en de zeehonden lekker aan het spelen zijn. Natuurlijk sluiten we de dag weer af met een … ja, echt waar… Aussie’s barbecue.

Een mooie start van de dag, we beginnen met een koala wandeling. Veel koala’s zitten hoog in de boom, natuurlijk weer lekker te slapen. Helaas geen koala gezien met een baby. Dat wordt mijn missie de volgende tour, op zoek naar een koala met een Joey (zo noemen ze hier de baby’s). Het is mooi weer, dus we gaan twee stranden bezoeken, namelijk Vivonne Bay en Stokes Bay. De rest ploft neer in de zon en het geeft mij de gelegenheid om alleen een strandwandeling te maken.
In Kingscote gaan we lunchen. We doen de barbecue aan en maken onze eigen wraps. Jammie! Hier kan ik wel aan wennen.

Met een volle maag gaan we naar Island Beehive, een winkel waar ze bijen houden voor honing. We proeven 7 verschillende soorten honing, de één nog zoeter als de ander. Ook rijden we langs de Emu Ridge Eucalyptus Distillery, een winkel waar ze zelf hand- en bodylotion maken van eucalyptus maar ook emoe-olie. De dag is zo volgepland dat we nog 2 mooie stops maken, Prospect Hill, waar we een lange trap omhoog moeten om op de berg te komen. Een prachtig uitzicht loont het harde werk en de zweetdruppels verdwijnen als sneeuw voor de zon. We brengen nog wat tijd door op Brown beach, waar ik nog een dolfijntje spot en daarna is het tijd om weer terug te gaan naar het vaste land. Wat zal ik goed slapen vanavond…

Vandaag (maandag 6 oktober) heb ik een dagje Adelaide gepland. Even een dagje wandelen, winkels bekijken en alles wat op mijn pad komt. In de winkelstraat is het druk. Vanuit het niets komt er een windvlaag en tot mijn schrik valt er een ijzeren plaat van het dak op de grond. Het is zo druk, maar gelukkig waait de plaat tegen niemand aan… Weer een dag overleefd…

Morgen ga ik de bush bush in, 6 dagen van Alice Springs naar the Outback (Red Centre) om daar ook veel moois van de natuur te mogen bewonderen.

Lieve mensen, bedankt voor jullie leuke, lieve en grappige reacties op mijn site, facebook of app. Heel fijn om ze te krijgen! Ga vooral door! 

Veel liefs van mij!

  • 06 Oktober 2014 - 17:25

    Voorheen Nog Man Van Dromen:

    How you doin' ! ... Oh nee, dat is een andere Joey ;-) ... Wat een prachtig verhaal weer, ik geniet met je mee pop :-) Voorzichtig met afvallende dakplaten, geen crocs knuffelen en vooral GENIETEN!!!

  • 06 Oktober 2014 - 18:36

    OBFF (Only Best Friend Forever Hahahahaha):

    Heeeeey einzelgänger!! ;)

    Waarom wij wel ooit een sociale opleiding hebben gedaan.... Geen idee.... Nergens voor nodig ja :p
    Wat heb je een geweldige dingen gedaan!!! Wauw!! En zoveel in een paar dagen ;)

    Succes met je missie! Anja on a mission haha.

    Lieieieieieiefsssssss!!!

  • 07 Oktober 2014 - 20:31

    Dirk:

    Zo zo Anja wat een belevenissen. Wat een mooi verhaal en mooie foto's. Heel veel plezier daar en ik lees graag weer een zo'n mooi verhaal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anja

Actief sinds 09 Mei 2008
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 23945

Voorgaande reizen:

03 September 2014 - 24 December 2014

Nieuw-Zeeland en Australië!

31 Juli 2008 - 30 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: