Kia Ora - Reisverslag uit Ohakune, Nieuw Zeeland van Anja Kuperus - WaarBenJij.nu Kia Ora - Reisverslag uit Ohakune, Nieuw Zeeland van Anja Kuperus - WaarBenJij.nu

Kia Ora

Blijf op de hoogte en volg Anja

13 September 2014 | Nieuw Zeeland, Ohakune

We worden er ook deze maandag, 8 september 2014, weer mee begroet, maar “Kia Ora” betekent meer dan alleen “Welkom”; het is een Maori groet en een algemene uiting van hartelijkheid, dank en voorspoed.

Omdat onze Campervan pas de volgende ochtend kan worden gerepareerd, benutten we de extra tijd in Roturua met het lopen van de Wai-O-Tapu Vulcanic Walk; een wandeling van zo’n 1 ½ uur langs Geisers, Modderpoelen, Kraters, Zwavelplassen en ander vulkanisch geweld. Het is een prachtige wandeling en vooral de Champagne Poel, een bron met een doorsnee van 60 meter met afzettingen van goud, zilver, kwik, arsenicum en thallium bij een temperatuur van 74 graden Celsius, vormt een kleurrijk geheel.

Om 5 uur ’s avonds worden we opgepikt van de camping bij Blue Lake, voor de Tamaki Maori Village Experience. Dit is een avondvullend programma waarin een Maori familie uitleg geeft over haar cultuur en gebruiken. Het geheel wordt afgesloten met een feestelijke maaltijd, Hangi genaamd.

Het maakt de avond bijzonder leuk dat Bauke wordt gekozen om als leider (Chief) van de vier windstreken op te treden. Dit betekent dat hij als eerste het dorp mag binnentreden, door een krijger wordt uitgedaagd en uiteindelijk geaccepteerd als leider. Het stamhoofd begroet hem vervolgens met de Hongi, een groet waarbij de neuzen tweemaal tegen elkaar worden gedrukt. Ook wordt geacht dat je de Haka (de uit het Rugby bekende rituele dans) kent en deze uitvoert, met uitgestoken tong en rollende ogen als ondersteuning. De avond wordt afgesloten met muziek en Chief Bauke mag in de bus op de terugreis nog een liedje zingen (We Are The Champions - Queen). We zijn een prachtige ervaring rijker en bezegelen dit een mooie, handgemaakte souvenir.

Onze woonwagen is de volgende ochtend vlot gerepareerd en we zetten koers richting Waitomo Glowworm Caves. Hier krijgen we een rondleiding door de gigantische druipsteengrotten en –tunnels. Maar het hoogtepunt van de toer vormt de vaartocht waarbij we de gloeiwormen vanuit een roeiboot in de diepe tunnels van de grot kunnen aanschouwen. De insecten verlichten de grot op magnifieke wijze.
In het centrum van Waitomo trakteren we onszelf op een gebakje en op de camping eindigen we de dag in de heerlijke hot tub.

Er staat een lange rit op het programma voor de woensdag, maar we beginnen de dag bij Otorohanga Kiwi House, want de Kiwi, als nationaal symbool van Nieuw Zeeland, moet je natuurlijk wel gezien hebben. Het park stelt verder niet zoveel voor, dus we rijden gauw naar Lake Taupo en vervolgens Tongariro National Park. Een schitterende route voert ons langs de drie grote vulkanen: Ruapehu, Ngauruhoe en Tongariro. Het dorre landschap is gebruikt in de Lord of the Rings films als decor voor Mordor, met Mount Doom als centraal punt. We besluiten de rit in het wintersportdorp Ohakune, halverwege het Noordereiland, met… een pizza.

Kia Ora,

Bauke en Anja

• 13 September 2014 - 12:13

Roy:

Super om te lezen!!
    Ik zie het het al voor me chief bauke ;)

• 13 September 2014 - 12:20

Hofdames En Man:

Geweldig Chief Bauke! Heeft jullie de hangi gesmaakt?
    Mooie plaatjes.

Have fun
    groetjes

• 13 September 2014 - 12:47

Annemieke:

Gaaaaaaaf!!! Heerlijk om jullie verhalen te lezen! Veel plezier!!!
    Dikke kussss

• 13 September 2014 - 22:49

Arjanne :

Wat weer een prachtig verhaal om te lezen met een stoere foto erbij van Bauke.

• 14 September 2014 - 11:50

Dirk:

Geweldig wat mooi zeg. Hebben wij die dingen hier in Nederland niet?

• 14 September 2014 - 17:15

Tralalalaaaaa:

Hahahaha wat een heerlijk verhaal, vind ik leuk!!
    Oeh lichtgevende wormpjes, ik vind vuurvliegjes al fascinerend, maar dit is nog bijzonderderder. Nemen jullie 1 voor me mee? :D Heb ik ook een huisdier :p

Ben benieuwd naar jullie volgende verhaal! :D Veel reisplezierrrr!!

Liefsssss Xx