Taumatawhakatangihangakoauauotamateaturipukaka... - Reisverslag uit Westport, Nieuw Zeeland van Anja Kuperus - WaarBenJij.nu Taumatawhakatangihangakoauauotamateaturipukaka... - Reisverslag uit Westport, Nieuw Zeeland van Anja Kuperus - WaarBenJij.nu

Taumatawhakatangihangakoauauotamateaturipukaka...

Blijf op de hoogte en volg Anja

17 September 2014 | Nieuw Zeeland, Westport

Nee, we zijn niet in slaap gevallen op het toetsenbord van de laptop, maar ‘Taumatawhakatangihangakoauauotamateaturipukakapikimaungahorunukupokaiwhenuakitanatahu’ is de langste plaatsnaam ter wereld (gelegen aan de Zuidoostkust van het Noordereiland)… en wij reden er graag een stukje voor om, om het te bezoeken.

De plaatsnaam is een aaneenschakeling van de naam van een bekende krijger en ontdekkingsreiziger (Tamatea) die, vanwege zijn grootheid vele namen van zijn voorvaderen meekreeg en de heuvel waarop hij dagelijks een lofzang op zijn fluit speelde, ter ere van zijn broer die in de gevechten om het eigenaarschap van het district om het leven kwam.
In het dorpje Wimbledon doen we een drankje en tot onze verbazing kunnen we daar “gewoon” Nederlands spreken. De eigenaar van de lokale ‘tavern’ en B&B is in 1962 in Nieuw Zeeland komen wonen en spreekt onze taal nog goed, naar eigen zeggen door de vele toeristen die zijn café aandoen op doorreis naar de langste plaatsnaam. 

Via Martinborough en Cape Palliser (het Zuidelijkste puntje van het Noordereiland) rijden we gestaag verder, richting Wellington. Het is prachtig weer en in een mooi parkje in Featherston nuttigen we onze eerste Fish & Chips (hier ook Fosh & Chops of The Old Greasy genoemd) en rijden daarna door naar de hoofdstad.

Op zaterdag 13 september 2014 maken we de oversteek naar het Zuidereiland met de Interislander Ferry. We kiezen ervoor om eerst de Westzijde aan te doen en via Nelson (waar we bij het toeristenbureau meteen weer vele folders met ideeën voor bezienswaardigheden en dagtrips inslaan) belanden we in Pohara Beach, in de zogenaamde Golden Bay. De route loopt door het Abel Tasman National Park en hoewel het uitzicht fantastisch is, ligt de focus met name op het in levende lijve doorstaan van de steile hellingen, diepe afgronden en de vele haarspeldbochten. De strandwandeling in Pohara biedt de ideale gelegenheid om de oksels en bilnaad te drogen.

In Takaka stoppen we de volgende ochtend bij een zalmkwekerij waar we mogen proberen onze eigen zalm te vangen… en dat lukt! We vangen beiden een exemplaar van zo’n twee en een halve kilo en ze worden meteen voor ons consumptieklaar gemaakt (de ene zalm wordt tot sashimi versneden en de twee andere filets worden gekruid en gerookt; vanmiddag én vanavond staat vis op het menu!). Ook de eigenaar van de kwekerij blijkt Nederlands te zijn.

Op weg naar de langste hangbrug van Nieuw Zeeland, maken we een korte tussenstop in Murchison, waar we in een enorme kringloopwinkel twee leuke authentieke bekers als souvenir kopen. Nabij Westport gaan we na de oversteek van de letterlijke “swing” brug op zoek naar goud! Gewapend met een schepje en twee gouddelverspannen, worden we lek geprikt door de muggen, zeven we ons zot, met uiteindelijk een minuscuul goudsnippertje als resultaat… we zijn in ieder geval ‘een ervaring’ rijker.

Well as bro!

Bauke en Anja

• 18 September 2014 - 19:25

De Beste Yahtzee Speler Everrrrrr:

Hahahahahaha Jut en Jul op wereldreis ;) Ik ben blij dat jullie nog leven!!! :D

Xx

• 21 September 2014 - 11:07

Erika:

Whahaha lang leve de sandflies....
    Geniet....

• 23 September 2014 - 21:53

Dirk:

Ik wil ook zalm heerlijk. Dat is niet leuk hoor om ons het water om de tanden doen lopen

• 23 September 2014 - 21:53

Dirk: